Kolor w polityce i w biznesie

Zauważyłem, że przez uczestników życia publicznego najczęściej są używane obecnie dwa kolory. Omówię je. Podkreślę też jedną rzecz. Maseczka ukrywa aparycję i mimikę a co za tym idzie utrudnia ocenianie przez odbiorcę emocji. Dlatego jej kolor, krój, model ma bardzo duże znaczenie w procesie komunikacji i w budowaniu wizerunku.

Na Facebook zamieściłem wpis dotyczący kolorów garderoby, choć odniosłem się przede wszystkim do ich znaczenia w odniesieniu do maseczek stosowanych przez polityków, samorządowców i sferę biznesu. Na FB omówiłem dwa kolory, które są stosowane najczęściej. Poniżej zamieszczam pełny tekst z większym spectrum barw.

Z kolorami jest troszkę inaczej wtedy, kiedy uprawiamy politykę, jesteśmy samorządowcem lub zajmujemy się biznesem a inaczej wtedy, kiedy dobieramy je w życiu prywatnym. Przykładowo kolor czerwony w pracy oznacza najczęściej dynamizm, a w sferze prywatnej to kolor służący do przyciągania uwagi.  Dziś skoncentruję się na tej pierwszej strefie. Odniosę go też tylko do jednej części garderoby. Ostatnio często stosowanej. Do maseczek. 😊

Zauważyłem, że przez uczestników życia publicznego najczęściej są używane obecnie dwa kolory. Omówię je. Podkreślę też jedną rzecz. Maseczka ukrywa aparycję i mimikę a co za tym idzie utrudnia ocenianie przez odbiorcę emocji. Dlatego jej kolor, krój, model ma bardzo duże znaczenie w procesie komunikacji i w budowaniu wizerunku.

Biała maseczka

Biel kojarzy się z czystością, niewinnością. dbałością, uczciwością i z uroczystymi chwilami. Pasuje więc do każdej poważnej uroczystości politycznej, samorządowej czy biznesowej. Jest też odpowiedni do pokazania przez polityka cech związanych z transparentnością i szczerością.

To kolor odświętny. Stosowany często w połączeniu z czarnym na ważne uroczystości. Podkreśla więc również wyższy status polityka lub przedsiębiorcy (tak jest z białą koszulą lub garniturem, czy z garsonką).

W dobie koronowirusa jest też potwierdzeniem dbałości o wygląd i o zdrowie. To sygnał zdrowego osobnika.

Czarna maseczka

Czarny kolor, owszem pasuje do ciemnej garderoby – często używanej przez polityków i przedsiębiorców, ale jest kolorem podkreślającym agresję, zło, brutalność (jak mundury SS czy kominiarki antyterrorystów lub bandytów napadających na banki). Sygnalizuje osobę, która chce ukryć swoją tożsamość. A w przypadku stanu zagrożenia jakim jest COVID-19 to również skojarzenie z chorobą i jej występowaniem (prawie jak „czarna śmierć”), ponieważ to barwa izolowania się od innych.

Z drugiej strony w przypadku garderoby innej niż maseczka kojarzy się z powagą, skutecznością i stonowaniem. Dodatkowo (to truizm) wyszczupla i wydłuża. W mediach niestety przytłacza.

Niebieska maseczka

Choć jest to kolor chłodny i szczery, bliższy w znaczeniu bieli, to jednocześnie działa uspokajająco, łagodzi emocje. A tych w czasach koronowirusa jest sporo. Dodatkowo podkreśla zaufanie i tak jak biel transparentność.

Niebieski odmładza, a to oznacza w przypadku dojrzałego polityka, że może on podkreślić swój dynamizm. Młodość bowiem kojarzy się dynamizmem. Kolor niebieski kojarzy się też z pozycją eksperta, kreatywnego specjalisty, człowieka otwartego na rozwiązania, logicznego partnera, ale jednocześnie jest jak wspomniałem kolorem chłodnym czyli ten ekspert nie jest życzliwy, czy serdeczny.

Jasne błękity dodatkowo wzmagają koncentrację, ale też mogą zostać odebrane jako sterylne (czyli zdrowy polityk) i chłodne.

Granatowa maseczka

Dla panów polityków i przedsiębiorców (stereotypowo mężczyźni znają 4 kolory 😊) dodam, że dotyczy to również koloru ciemnoniebieskiego. Kolor ten ma za zadanie podkreślać autorytet. Jest stosowany do ważnych spotkań – nie tylko oficjalnych. Nadaje stosującym go cech związanych z powagą, odpowiedzialnością, wysoką pozycją, uporządkowaniem  i… władzą. Kojarzy się więc z kimś na ważnym stanowisku a co za tym idzie z cechami, jakie w danej kulturze nadaje się szefowi. U nas to najczęściej związane z kontrolowaniem, dobrym organizatorem, pewnym siebie człowiekiem.

Jako ocień maseczki, idealnie pasuje do podkreślenia pozycji i powagi podczas ważnych uroczystości.

Szara i srebrna maseczka.

W dawnych czasach szara garderoba kojarzyła się z przaśnym biurokratą. Od ponad dekady jest jednak kojarzona ze specjalistą, ekspertem w danej chwili ciężko pracującym, który w tym momencie nie przebywa na ważnym spotkaniu (wtedy granat lub czerń to podkreślają, albo GRAFIT jako odmiana szarości).

Srebro i szarość wracają od lat do mody jako kolory eleganckie, choć nie podkreślające pewności siebie. Sygnalizują bowiem ludzi opanowanych, stonowanych, nie chcących się w danym momencie wyróżnić (czyli idealne w firmie jako kolor zapracowania 😊).

Jako maseczka, ze względu na położenie na twarzy i skojarzenie z włosami, będzie dodawał powagi, autorytetu, władzy, doświadczenia. Odradzam jednak stosowanie go przez  osoby takie jak np. Pan Robert Biedroń, które mają dość dużo siwych włosów. Za dużo szarości w przestrzeni twarzy kojarzy się bowiem z chorobą, strachem, zmęczeniem i brakiem energii, starością i depresją.

Czerwona maseczka.

Czerwień kojarzy się z dynamizmem, aktywnością polityka czy przedsiębiorcy (także tą niezawodową stroną życia – sportową). Jest też kolorem odwagi i dominacji (przez wyróżnianie się) . Nie można z nim przesadzić, ponieważ jest też kolorem krwi i agresji. Za dużo czerwieni i za długie jej oglądanie irytuje odbiorców, denerwuje ich. Nie mniej odmładza i przyciąga uwagę.

Niekiedy w biznesie i polityce stosujący go,  chcą tym kolorem podkreślić , że są zbuntowani i kreatywni, dążą do porozumienia i komunikacji. Ale lepiej do tego celu służy kolor pomarańczowy lub inne pastele.

Jeżeli jednak w dobie COVID czerwień pojawia się na twarzy czyli w postaci maseczki to może kojarzyć się nie z dynamem, ale z krwią, złem lub z ze zranieniem.

Pomarańczowa maseczka.

Symbolizuje osobę komunikatywną, otwartą na innych ludzi, dążącą do porozumienia. Nie mniej pomarańczowi to optymizm, wiara w możliwości i w sukces (jak pomarańczowe szaliki na Ukrainie w czasie rewolucji 2004 roku). To kolor ludzi aktywnych, chcących podkreślić młodzieńczość, szczerość, zadowolenie z siebie i dynamizm zawodowy. Nie mniej nie oznacza stabilizacji i pewności siebie. Nie oznacza też gwarancji, poczucia bezpieczeństwa.

W dobie koronowirusa kojarzy się z człowiekiem optymistycznym, szczęśliwym i zdrowym, ale też nie za poważnym. Młodzi ludzie na szczęście znacznie mniej chorują.

Żółta maseczka.

W garderobie to kolor pewności siebie, siły i pozytywnego nastawienia. Oznacza osobę pozytywnie ustosunkowaną do odbiorcy i nastawioną na dogadanie się, na consensus. Uspokaja ją. Żółty w biznesie i polityce wyróżnia (szczególnie, gdy reszta ubiera się na granatowo – przykład Premier B. Szydło podczas Jej wizyty we Włoszech). Dotyczy to szczególnie jasnych odcieni. Silniejszy kolor pawie jak kolor zloty oznacza osobę zamożną.

W dobie COVID w odniesieniu do maseczek będzie jednak odbierany inaczej. Żółty kolor w naszej kulturze kojarzy się ze śmiercią, chorobą (żółty czyli niezdrowy wraz twarzy), a wielu specjalistów mówi , że kojarzy się innym z problemami nerwowymi (stąd także skojarzenie ze złośliwością) lub żołądkowymi i starością. Kolor ten będzie więc wzbudzał niepokój i strach a także odstraszał ze względu na skojarzenie, że osoba stosując taką maseczkę może być zarażona wirusem.

Złota maseczka

Szczególnie w biznesie kojarzy się z przepychem, bogactwem, zamożnością a co za tym idzie z sukcesem i skutecznością, wysoką pozycją społeczną. Naturalnie w nieprzesadnej ilości. Nadmiar to nowobogactwo i brak umiejętności komunikacyjnych.

W biznesie, polityce, mediach utrudnia komunikację. Świeci i odciąga uwagę. Rozprasza odbiorców. W polityce krajowej wielu już ludzi sparzyło się na tym, że podkreślali swoją pozycję tym kolorem. Jak się okazuje polityk a tym bardziej urzędnik, w naszym kraju nie powinien być  „za bogaty”.

Złota maseczka również będzie kojarzyła się z zamożnością.

Zielona maseczka

Truizmem będzie stwierdzenie, że zielony uspokaja, koi. Zieleń nie męczy oczu, kojarzy się z przyrodą i relaksuje nas (skojarzenie z latem i z wypoczynkiem). Ważne moim zdaniem jest to, że w polityce i biznesie zieleń oznacza osobę opanowaną, godną zaufania, choć pewną swoich racji, przy której możemy czuć się bezpiecznie.

Jako barwa maseczki, zieleń przez najbliższe półtora roku będzie kojarzyć się z kimś zdrowym, odrodzonym (idealna dla premiera Wielkiej Brytanii po jego ozdrowieniu) a także z człowiekiem stabilnym i umiarkowanym. W dobie zbliżającej się suszy to także idealna maseczka dla osób, które będą musiały lub chciały uspokoić innych, że susza nie jest tak tragiczna (zieleń kojarzy się z wodą, odrodzeniem natury i urodzajem) i przeminie.

Brązowa maseczka

Jako przedostatnią przedstawię maseczkę brązową. W garderobie, której częścią jest osłona twarzy, oznacza osobnika stabilnego, doświadczonego, poważnego a niekiedy wiekowego. Warto pamiętać, że ogólnie maseczka będzie ukrywała wiek i aparycję ludzi. Stosujący go podkreślają też swoją solidność i jakość (albo swoich idei, usług, produktów) lub/i pracowitość. W pracy często „brązowi” odbierani są jako zaangażowani, stabilni, uporządkowani.

Dla polityka to dobry kolor, bowiem oznacza człowieka doświadczonego, pracowitego, niezwodnego i co moim zdaniem ważne nie za bogatego.  😊

Maseczka w tym kolorze przez najbliżej prawie dwa lata będzie kojarzona z bezpieczeństwem, chęcią niesienia pomocy, stabilnością. Idealna do tego aby podkreślić, że nic nadzwyczajnego się nie dzieje. Ale… ta o jaśniejszym , ale nie za jasnym odcieniu brązu. Optymalne kolory dla przedsiębiorców, polityków i samorządowców ze strony: https://kasiagrafik.pl/?p=1427   to 7 , 14 i 15.

Kolorowa i we wzorki maseczka

Na koniec maseczki wielokolorowe oraz z różnymi motywami. Mimo strachu mamy powoli dość bania się, poczucia zagrożenia i „szarości” jaką wprowadził COVID-19 w nasze życie. Mamy też świadomość, że praca zdalna może to potrwać nawet jeszcze półtora roku. Wielokrotnie będziemy więc świadkami tego, że inni zamiast jednolitych kolorów  zastosują oryginalne wersje maseczek.

Cel tego zabiegu to przede wszystkim zwrócenie na siebie uwagi, podkreślenie kreatywności, wprowadzenie pozytywnych emocji ( nie oznacza to, że ktoś nie czuje strachu czy obawy).  Naturalnie wszystko zależy od palety kolorów i od motywów.

Maurycy Seweryn

Maurycy Seweryn/http://maurycyseweryn.pl