W rejonie Ciechanowa odbywały się loty treningowe pilotów bezzałogowego statku powietrznego FlyEye, będącego na wyposażeniu grupy rozpoznania obrazowego 5. Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej.
Grupa rozpoznania obrazowego (GRO), której podstawowym narzędziem pracy jest bezzałogowy statek powietrzny FlyEye, stale podnosi swoje umiejętności i kompetencje w tej specjalistycznej dziedzinie, ćwicząc zarówno na symulatorach, jak i podczas lotów treningowych w terenie otwartym minimum kilka razy w kwartale.
Tego typu szkolenie GRO 5 Mazowieckiej Brygady OT odbyło się w dniach 7 – 10 sierpnia w rejonie Ciechanowa. Uczestniczył w nim szef Wydziału Bezpieczeństwa Lotów Dowództwa WOT, ppłk Edward Zając, a także w roli obserwatorów – studenci Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, którzy odbywają w ciechanowskiej Brygadzie praktyki dowódcze.
Dla młodych adeptów lotnictwa była to okazja, żeby zobaczyć, jak grupa żołnierzy obsługujących system BSP (w składzie dowódcy lotu i pilota) przeprowadza kompleksowe przygotowanie platformy do lotu oraz prowadzi analizę meteorologiczną, która jest nieodłącznym elementem przy planowaniu działań z użyciem FlyEye. Podchorążowie obserwowali również lot platformy zarówno w dzień jak i w nocy, podczas którego zbierano do analizy materiał rozpoznawczy terenu.
– Pokaz FlyEye rozpoczął się od szczegółowego montażu i sprawdzenia wszystkich parametrów, co podkreśliło precyzję i zaawansowanie technologiczne tego urządzenia. Mogliśmy obserwować każdy moment lotu, a jakość obrazu, zarówno w trybie standardowym jak i w podczerwieni, wywarła na nas ogromne wrażenie. To szkolenie, rzadko spotykane w naszej codziennej edukacji, było dla nas bardzo ciekawym i cennym doświadczeniem, ukazującym możliwości nowoczesnych bezzałogowców. – szer. pchor. Bartłomiej z Lotniczej Akademii Wojskowej
Bezzałogowe statki powietrzne FlyEye, to nowoczesne narzędzie do realizacji misji rozpoznawczych, będące w użytkowaniu Wojsk Obrony Terytorialnej od 2019 roku. Jak przypomniał dowódca GRO 5MBOT, st. chor. sztab. Marek, przygotowanie i wyszkolenie pilotów BSP jest procesem skomplikowanym i długotrwałym: – Wymaga od kandydatów spełnienia wysokich wymagań z zakresu zdrowia psychofizycznego i dyspozycyjności. Przyszły pilot BSP musi nabyć wiedzę z zakresu m.in. meteorologii, prawa lotniczego, aerodynamiki, bezpieczeństwa lotów i nawigacji. Duża wiedza w połączeniu z wykonywaniem zadań w praktyce są niezbędne dla bezpiecznego i efektywnego użytkowania bezzałogowców.
Zdolności 5MBOT w zakresie systemu BSP zostały sprawdzone wielokrotnie zarówno podczas wsparcia Straży Granicznej i jednostek operacyjnych w patrolowaniu z powietrza rejonu wzdłuż granicy polsko-białoruskiej (od 2021 roku), jak i w operacjach kryzysowych na Mazowszu związanych z monitorowaniem terenów zagrożonych powodzią. Ponadto żołnierze regularnie uczestniczą w ćwiczeniach doskonalących. W tym roku było to m.in. eksperymentalne ćwiczenie FEX-24 skupiające się wokół koncepcji batalionu przyszłości i zajęcia pokazowe Szefa Zarządu Wojsk Rakietowych i Artylerii Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, podczas których sprawdzano funkcjonalność systemu Fly Eye 3.6 we współdziałaniu z pododdziałami artylerii z wykorzystaniem systemu kierowania ogniem.
kpr. Elżbieta OBRĘBSKA, Rzecznik Prasowy 5. Mazowiecka Brygada Obrony Terytorialnej im. ppor. Mieczysława Dziemieszkiewicza, ps. “Rój”
Fot. 5. MBOT