– Na rynku wtórnym SUVy są najdroższymi samochodami. Z danych AAA AUTO wynika, że w październiku br. mediana cen używanych SUVów na wtórnym rynku wynosiła 63 900 zł, przy czym mediana cen dla całego rynku wtórnego wynosiła w tym okresie 32 900 zł. Oferta SUVów jest bardzo szeroka i kupujący mogą znaleźć dla siebie odpowiedni model, także pod względem ceny.
Z danych AAA AUTO wynika, że dotychczas w 2024 r. na wtórnym rynku wystawiono na sprzedaż 496 463 SUVy. Wśród nich najbardziej przystępnym modelem pod względem ceny było Suzuki Ignis, które łączy właściwości małego miejskiego samochodu, kombi oraz auta terenowego. Mediana cen tego modelu wyniosła w 2024 r. 10 288 zł i tym samym był to najbardziej przystępny cenowo SUV na rynku wtórnym. Na sprzedaż wystawionych było 420 Suzuki Ignis, które czekały na nowych właścicieli przeciętnie 23 dni.
Na przeciwległym biegunie cenowym znajdują się najdroższe SUVy. Dane AAA AUTO wskazują, że najmniej przystępnym modelem na wtórnym rynku było Audi RS Q8, którego mediana cen wynosiła w 2024 r. 537 324 zł, a więc była aż 52 razy większa od mediany cen Suzuki Ignis. Audi RS Q8 najczęściej miało 3 lata, a średni czas oczekiwania na nowego właściciela wynosił 51 dni. Model ten nie był jednak najdłużej oczekującym na kupca, ponieważ używane modele BMW iX czekały na sprzedaż aż 100 dni.
„Zakup używanego samochodu zamiast nowego ma oczywiste zalety. Najważniejszą jest niższa cena. Mimo, że mediana cen SUVów na rynku wtórnym jest najwyższa ze wszystkich rodzajów nadwozi, wciąż modele używane są interesującą alternatywą dla aut nowych, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę auta młode, czyli do trzech lat. Takie samochody są o kilkadziesiąt procent tańsze niż nowe. Poza tym, kupując prawie nowe auto, unikniemy niespodzianek w postaci nieprzewidzianych napraw tych podzespołów, które w przypadku dużych i cięższych SUVów niże zwykłe samochody, są dość częste” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
TOP 10 najtańszych SUVów na wtórnym rynku w 2024 r:
Liczba ofert w 2024r. | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) | |
Opel Frontera | 602 | 15 623 | 218 778 | 23 |
Ford Maverick | 333 | 15 282 | 212 669 | 19 |
Mitsubishi Pajero Pinin | 316 | 14 768 | 185 504 | 22 |
Dodge Caliber | 229 | 14 336 | 205 409 | 16 |
Land Rover Freelander | 1 179 | 14 257 | 221 336 | 18 |
Daihatsu Feroza | 124 | 13 264 | 99 636 | 32 |
Toyota Corolla Verso | 378 | 13 141 | 252 968 | 18 |
Honda FR-V | 129 | 12 934 | 250 692 | 18 |
Mazda Tribute | 191 | 10 927 | 216 920 | 20 |
Suzuki Ignis | 420 | 10 288 | 180 815 | 19 |
TOP 10 najdroższych SUVów na wtórnym rynku w 2024 r:
Liczba ofert w 2024r. | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) | |
Audi RS Q8 | 148 | 537 324 | 49 895 | 3 |
Audi SQ8 | 300 | 418 592 | 68 092 | 4 |
BMW X7 | 861 | 384 651 | 59 433 | 3 |
BMW iX | 210 | 312 778 | 11 299 | 1 |
Audi Q8 | 1 032 | 293 063 | 69 931 | 4 |
Mercedes GLS | 935 | 280 191 | 93 034 | 5 |
Mercedes G | 1 150 | 260 100 | 74 160 | 8 |
Audi SQ7 | 500 | 254 505 | 127 038 | 6 |
Mercedes GLE | 3 441 | 249 816 | 83 009 | 5 |
Jeep Gladiator | 122 | 242 414 | 37 561 | 3 |
Fot. AAA AUTO