Nauczycielu, bądź inspiracją

Wspierają, a nie oceniają. Nie dają rozwiązań, a przestrzeń do kreatywności. Tak pracują współcześni nauczyciele, którzy zmieniają polską edukację oddolnie. Inspirują i wspierają młodzież w rozwijaniu kluczowych kompetencji przydatnych w życiu i na rynku pracy.

Aby jak najwięcej uczniów miało szansę na praktyczną edukację Zwolnieni z Teorii organizują dla nauczycieli szkół średnich specjalną grupę nauczycieli. Start tegorocznej edycji rozpoczyna się od szkoleń „Akcja Motywacja – jak dopingować, wspierać i udzielać informacji zwrotnej”, które odbędą się 16 i 30 października w Warszawie. Wstęp na wydarzenia jest wolny, obowiązują zapisy.

  • Ruszają zapisy do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii, która wspiera kadrę pedagogiczną w kształtowaniu wrażliwości społecznej i przedsiębiorczości uczniów.
  • Już ponad 400 nauczycieli w całej Polsce wspiera młodych ludzi w realizowaniu własnych projektów społecznych.

Pani Anna Frołów jest nauczycielką z 20-letnim doświadczeniem. Pracuje w warszawskim liceum im. Domeyki, i kiedy pierwszy raz usłyszała o olimpiadzie to skojarzenie było jedno: zakuj i zapomnij. Jednak kiedy uczniowie zaczęli mówić o projektach w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, wtedy zapaliła się lampka, że to nie do końca jest taka sama olimpiada jak inne. Postanowiła to sprawdzić i poszła na szkolenie dla nauczycieli, a tam poznała wspaniałych belfrów z całej Polski.

– Praca z młodzieżą, oznacza bycie gaśnicą przeciwpożarową, kiedy jest źle, ale też służy do tego, aby ich inspirować do rozwoju. Działanie przy projektach społecznych to niesamowite przeżycie. Fajne jest to, że nauczyciele mogą się wymieniać doświadczeniami. Będąc w grupie Nauczyciele Zwolnieni z Teorii mam poczucie, że nie jestem jedyną szaloną, która robi rzeczy niezwykłe w szkole. Uczniowie mojej szkoły mówią, że jeśli przestanę działać to świat się zatrzyma. To sprawia mi ogromną radość. Nasza grupa nauczycieli wzajemnie się motywuje, zadajemy sobie pytania, szukamy odpowiedzi. Zawsze czuję, że znajduje pomocną dłoń. Warto zostać Nauczycielem Zwolnionym z Teorii, kiedy poszukujemy inspiracji, w czasach pandemii, kiedy jest ciężko. Sama też zmagałam się z wypaleniem zawodowym, potrzebowałam grupy ludzi takich jak ja, pozytywnie zakręconych, aby iść dalej, być światełkiem dla młodzieży, która ma genialne pomysły i chce działać – mówi Anna Frołów.

Specjalna grupa wspierająca nauczycieli, którzy są gotowi oddolnie działać na rzecz edukacji praktycznej powstała z inspiracji Zwolnieni z Teorii, organizatora największej olimpiady projektów społecznych w Polsce. Pierwszy etapem wejścia do grupy jest szkolenie poświęcone m.in. temu, jak  wspierać młodzież w realizacji ich własnych projektów społecznych i samodzielności w działaniu. Takich kompetencji przyszłości jak praca zespołowa, zarządzanie, czy rozwiązywanie problemów niestety nie da się nauczyć z książki, dlatego dużą rolą nauczyciela jest wspieranie uczniów w rozwoju. Szkolenia przeprowadzą doświadczeni trenerzy komunikacji (Piotr Maślak, dziennikarz i trenerem biznesu) i zarządzania zespołem (Maciej Madeksza, coach i trener znający specyfikę oświaty) będą uczyli, jak motywować i inspirować uczniów, w jaki sposób udzielać informacji zwrotnej i jak zarządzać stresem. Organizatorzy twierdzą, że wiedza oraz umiejętności wyniesione ze szkolenia są uniwersalne. Mogą być zastosowane w codziennej praktyce nauczycielskiej i kontakcie z uczniami. Aby wziąć udział w szkoleniu należy dołączyć do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii na stronie www.nauczyciele.zwolnienizteorii.pl , a następnie przedstawiciel organizatora kontaktuje się, aby zaprosić wybrane osoby do udziału w grupie i pierwszym szkoleniu.

Kim są Nauczyciele Zwolnieni z Teorii?

Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa ponad 400 nauczycieli ze szkół średnich, którzy wierzą, że poprzez działanie uczniowie mają szansę nabyć wiedzę i umiejętności potrzebne w realnym życiu, przy rekrutacji na studia czy szukaniu pracy. Nauczyciele wzbogacają tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych przeprowadzanych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Jak mówią sami nauczyciele, dzięki Zwolnionym z Teorii czują, że mogą być częścią wielkiego projektu, który nie kończy się wraz z finałem olimpiady. Podkreślają, że projekt realizowany przez ich uczniów zmienia lokalne otoczenia, ale przede wszystkim ich samych w taki sposób, że czują w sobie moc sprawczą. To w dużej mierze od nauczyciela zależy, w jaki sposób chce się zaangażować w olimpiadę Zwolnieni z Teorii. Może inspirować uczniów do działania, motywować w trakcie realizacji projektu, ale może również pełnić rolę eksperta wśród innych nauczycieli ze swojej szkoły. Każdy nauczyciel należący do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii ma bezpłatny dostęp do platformy z materiałami edukacyjnymi oraz szkoleń.

Grupa Nauczyciele Zwolnieni z Teorii działa przez cały rok by wspierać w realizacji projektów społecznych przez młodzież z całej Polski. W najbliższym miesiącu jej członkowie będą mieli okazję wziąć udział w szkoleniu z cyklu „Akcja Motywacja – jak dopingować, wspierać i udzielać informacji zwrotnej”. Oprócz Warszawy, szkolenia odbędą się w czterech innych miastach Polski. W związku z ograniczeniami związanymi z pandemią liczba uczestników szkoleń jest ograniczona, a zasady podczas wydarzeń spełniają wszystkie wymogi GIS. Więcej informacji na stronie www.nauczyciele.zwolnienizteorii.pl.

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.