Silnik auta wyposażonego w hak może być bardziej zużyty, niż auta w tym samym wieku bez haka.
– Kupując samochód używany kierowcy biorą pod uwagę wiele różnych czynników, m.in. przebieg, wiek, czy stan nadwozia i wnętrza. Jednak czynnikiem często ignorowanym jest fakt, że używany samochód wyposażony jest w hak holowniczy. Eksperci AAA AUTO zwracają uwagę, że zakup auta z zamontowanym hakiem holowniczym może stanowić kosztowną niespodziankę.
Hak holowniczy zamocowany w używanym samochodzie oznacza, że auto jeździło z większym obciążeniem. Holowanie ciężkich przedmiotów nie powoduje widocznych skutków dla samochodu, ale jego silnik będzie znacznie bardziej obciążony niż silnik samochodu w tym samym wieku, który nie był używany do holowania. Dlatego przy zakupie samochodu używanego z zamontowanym hakiem holowniczym należy wziąć pod uwagę, że silnik może być mniej wydajny, a nawet może szybciej ulec awarii niż silnik samochodu bez haka holowniczego.
„Oczywiście nie każdy samochód używany z zamontowanym hakiem holowniczym służył do częstego ciągnięcia dużych ciężarów, dlatego warto zapytać sprzedawcę o historię holowania pojazdu. Jeśli przeciążony silnik przedwcześnie ulegnie awarii, nowy właściciel będzie zmuszony wydać znaczną kwotę na jego naprawę. Bezpieczniejszą i bardziej opłacalną opcją jest zakup samochodu bez haka holowniczego, a następnie jego zamontowanie w profesjonalnym serwisie samochodowym” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Hak holowniczy powinien być zamontowany przez wyspecjalizowanych mechaników. Ma to na celu zapewnienie rygorystycznego poziomu bezpieczeństwa podczas holowania w ruchu drogowym. Kupując samochód z już zamontowanym hakiem holowniczym, nie ma pewności, że został on zamontowany fachowo i bezpiecznie, a dodatkowo w przypadku braku badania technicznego dopuszczającego auto z hakiem do ruchu drogowego, kierowca będzie odpowiedzialny za ewentualne konsekwencje.
Niezależnie od tego, czy wybieramy się na rodzinne wakacje holując przyczepę kempingową, jedziemy z końmi na zawody jeździeckie, czy też na weekend z przyczepioną z tyłu łodzią, wskazany jest odpowiedni pojazd. Eksperci AAA AUTO wybrali wśród aut używanych wystarczająco silne samochody, które zagwarantuje płynną i bezstresową podróż. Od solidnych, dużych SUV-ów po zwinne kompaktowe crossovery.
Model | Maksymalny ciężar – przyczepa z hamulcami (kg) | Maksymalny ciężar – przyczepa bez hamulców (kg) | Mediana cen (zł) | |
1. | Land Rover Discovery (od 2017) | 3 500 | 750 | 142 450 |
2. | Volvo XC 90 (od 2015) | 2 700 | 750 | 173 500 |
3. | Mercedes Benz GLE (od 2015) | 3 500 | 750 | 268 140 |
4. | Ford Mondeo (2014-2022) | 2 000 | 750 | 58 000 |
5. | Skoda Superb (2015-2023) | 2 200 | 750 | 89 900 |
6. | Audi Q5 (od 2016) | 2 400 | 750 | 139 900 |
7. | Volkswagen Golf (od 2020) | 1 500 | 680 | 78 983 |
8. | Seat Leon (od 2020) | 1 700 | 600 | 83 500 |
9. | Hyundai Kona (od 2022) | 1 600 | 600 | 114 900 |
10. | Cupra Formentor (od 2021) | 1 800 | 750 | 149 900 |