Pierwszy krok oszusta – wiadomość e-mail, SMS, rozmowa telefoniczna

Bankowcy ostrzegają klientów przed oszustami. PKO BP rozsyła maile instruujące jak nie dać się oszukać.

Jak działają przestępcy?
Chcą wzbudzić w Tobie emocje, m.in.: niepokój (np. informacja o blokadzie konta) poczucie obowiązku (np. wezwanie do zapłaty lub dopłaty) zainteresowanie niebywałą okazją (np. inwestycyjną).

Jak uchronić się przed oszustwem?

Nie działaj pod wpływem emocji, najpierw zweryfikuj. Zadzwoń do swojego znajomego, do banku lub innej instytucji, firmy i sprawdź, czy to na pewno oni się z Tobą kontaktowali. Uważaj, jeśli rozmówca wywiera na Tobie presję, ponagla, ostrzega a nawet grozi konsekwencjami niezrobienia czegoś teraz (np. podania danych, wysłania przelewu, instalacji oprogramowania).

Zwróć uwagę na literówki w nazwie nadawcy, w adresie e-mail, stronie www i sprawdzaj nr telefonu. Jeśli wszystko się zgadza, mimo to nie trać czujności. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się pod Twojego znajomego, firmę, a nawet bank lub inną instytucję. Zwróć też uwagę na błędy ortograficzne, składniowe, językowe.

Nierzadko oszuści działają na dużą skalę i nie znają języka potencjalnej ofiary – korzystają z programów do generowania komunikatów. Analizuj sposób prowadzenia rozmowy – bezosobowe powitanie może wskazywać, że nadawca nie wie, z kim rozmawia. Jeśli wiadomość wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki do logowania i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji.

Źródło: PKO BP

Fot. pixabay.com/Zdjęcie ilustracyjne