Niestety, podczas zakupów w sklepach internetowych i na portalach aukcyjnych często zdarzają się sytuacje, gdy sprzedawca nie wysyła zamówionego towaru. Kontakt się urywa, maile pozostają bez odpowiedzi, a telefon milczy. Najczęściej zdarza się to w przypadku osób prywatnych, które swoje towary wystawiają na popularnych serwisach aukcyjnych. Ciechanowska policja tylko wczoraj odnotowała dwa takie zgłoszenia.
Jeden z mieszkańców Ciechanowa stracił prawie 7 tysięcy złotych, natomiast mieszkanka Ciechanowa ponad 100 złotych. Straty mieszkańców różnią się znacznie jednak każde z nich zostało oszukane. W obydwóch przypadkach poszkodowani korespondowali ze sprzedawcami przez internet i za pomocą popularnego komunikatora oraz wpłacili pieniądze na wskazane przez nich konta bankowe.
Wygodnie, bez wychodzenia z domu, często też dużo taniej niż w sklepie stacjonarnym – oto powody, dla których sprzedaż internetowa towarów i usług stała się bardzo popularna. Jednak w przepastnych otchłaniach Internetu, wśród wielu rzeczywiście korzystnych ofert, czai się też niemało oszukańczych ogłoszeń .
Jeśli robisz zakupy przez Internet, to zapewne już wiesz, że musisz uważać na oszustów. Niestety, oni też wiedzą, że Ty o tym wiesz. Dlatego posuwają się do różnych tricków i sztuczek, aby uśpić Twoją czujność i mimo wszystko wyciągnąć od Ciebie pieniądze.
Policja zwraca się z apelem do wszystkich kupujących o dokładne sprawdzenie uczciwości i rzetelności sprzedającego a także o maksymalne zabezpieczenie transakcji.
Chcesz, żeby zakupy on-line były nie tylko szybkie i wygodne, ale także bezpieczne? Poznaj podstawowe zasady bezpiecznych zakupów.
SPRZEDAWCA
- Korzystaj ze znanych sklepów, internetowe super-okazje często okazują się oszustwami,
- Przeczytaj regulamin sklepu i zasady zwrotu towarów, zweryfikuj dane rejestrowe firmy,
- Sprawdź opinie o sprzedawcy na platformie handlowej i w niezależnych serwisach z opiniami,
- Zwróć uwagę na opisy oferowanych produktów. Niechlujny, pełen błędów opis i okazyjna cena to prawdopodobnie próba oszustwa,
- Korzystaj z platform handlowych w aplikacjach lub ze stron oferujących ochronę kupującego i oferty różnych sprzedawców,
- Znajdź innego sprzedawcę, jeśli masz jakąkolwiek wątpliwość.
PŁATNOŚĆ
- Sprawdź świeże opinie na temat sprzedawcy,
- W razie wątpliwości wybierz płatność za pobraniem albo płatność kartą (płatność kartą możesz reklamować w banku),
- Przelewem płać tylko w serwisach oferujących ochronę kupującego. Mały sklep przyjmujący tylko przelew jest podejrzany,
- Zabezpiecz konto bankowe dwuskładnikowym uwierzytelnianiem z aplikacji albo kodem SMS lub zdrapką.
DOSTAWA
- Zamów dostawę z opcją sprawdzenia zawartości przesyłki,
- Utrzymuj kontakt ze sprzedawcą,
- Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą,
- W razie problemów rozpocznij procedurę reklamacji w ramach platformy handlowej, operatora płatności, zgłoś reklamację do banku, zgłoś sprawę na policję.
kom. Jolanta Bym, KPP Ciechanów
fot. gov.pl
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/zakupy-online—jak-nie-dac-sie-oszukac