Mazowsze: 332,5 tys. firm z nadpłatą w ZUS

ZUS będzie informować płatników składek o stanie ich rozliczeń za 2021 rok. Informacje zostaną udostępnione na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).  64 % firm i instytucji w regionie zapłaciło za dużo i mogą odzyskać swoje pieniądze.

Dzięki informacji udostępnionej na Platformie Usług Elektronicznych ZUS każdy przedsiębiorca będzie mógł dowiedzieć się w jakiej wysokości wpłacił w ubiegłym roku składki na swój indywidualny rachunek i jakie należności zostały z nich pokryte. Na koniec dowie się także, czy jego konto jest rozliczone na tzw. „zero”, czy też występuje nadpłata lub niedopłata.

Prawie 64% komunikatów, które trafią do przedsiębiorców z województwa mazowieckiego, poinformują o nadpłacie na koncie, a tylko 21% o niedopłacie. Nie należy się jednak obawiać – list nie jest wezwaniem do zapłaty nieopłaconych składek. Każdy przedsiębiorca powinien po prostu wiedzieć, jakie jest jego saldo.

Każdy płatnik składek, który otrzyma informację, powinien dokładnie ją przeczytać. Przedsiębiorcy powinni sprawdzić otrzymane zestawienie wpłat ze swoimi księgami finansowymi i zweryfikować, czy sytuacja przedstawiona przez Zakład zgadza się z tą, którą oni mają po swojej stronie. Przy niewielkich kwotach niedopłaty lub nadpłaty można je skorygować pomniejszeniem lub powiększeniem najbliższej płatności.

Więcej informacji na temat ewentualnej niedopłaty można uzyskać od doradców ds. ulg i umorzeń. Przedstawią oni najkorzystniejsze warunki spłaty większego zadłużenia. Doradca pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty.  Można skontaktować się z nimi telefonicznie lub umówić się na e-wizytę. Z kolei w razie większej nadpłaty można wystąpić z wnioskiem do ZUS o jej zwrot (wniosek RZS -P).

Ważne!

Jeśli płatnik skorygował deklaracje rozliczeniowe albo opłacił składki po 31 grudnia 2021 r., to nie są one uwzględnione w tej informacji. Dlatego w razie wątpliwości, można sprawdzić aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”.

Możliwe dzięki e-składce

Przekazanie przedsiębiorcom informacji o stanie bieżących rozliczeń składkowych jest możliwe dzięki wprowadzeniu e-składki. Od 1 stycznia 2018 r. wszystkie składki wpłacane są na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS) jednym zwykłym przelewem. ZUS rozdziela wpłaty na pokrycie składek na ubezpieczenia i fundusze, a następnie rozlicza je począwszy od najstarszej należności. Zmiana ta spowodowała, że zamiast trzech lub czterech wpłat do ZUS wpływa tylko jedna łączna wpłata.

Piotr Olewiński, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego