Zalegalizował prawie tysiąc tachografów. Dostał akt oskarżenia

Do 8 lat więzienia grozi 44-latkowi z Ciechanowa nielegalnie legalizującemu tachografy w samochodach ciężarowych. Akt oskarżenia zarzuca mu popełnienie prawie tysiąca takich czynów. Mężczyzna przyznał się do winy.

– Kilkanaście miesięcy trwała praca mazowieckich policjantów nad sprawą, w której ostatecznie Prokuratura Okręgowa w Ostrołęce 20 czerwca 2022 roku skierowała do Sądu Rejonowego w Ciechanowie akt oskarżenia przeciwko 44-latkowi prowadzącemu działalność polegającą na legalizacji tachografów w samochodach ciężarowych. Efektem wnikliwej pracy funkcjonariuszy z Wydziału dw. z Korupcją KWP z.s w Radomiu mężczyźnie zarzucono 928 czynów. Zarzuty dotyczą poświadczenia w okresie od stycznia 2020 roku do kwietnia 2021 roku nieprawdy w dokumentach, co do faktu przeprowadzenia badań legalizacyjnych tachografów samochodów ciężarowych i ich pozytywnego wyniku, podczas gdy badania nie zostały przeprowadzone zgodnie z obowiązującą procedurą, a także wystawiania za przeprowadzenie badań faktur VAT i pobierania zapłat w wysokości wynikającej z wystawionych faktur – poinformowała dzisiaj (25 lipca) Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu. – Jak ustalili funkcjonariusze Wydziału dw. z Korupcją KWP z.s w Radomiu 44-latek z Ciechanowa działając wbrew ustawie z 2018 roku o tachografach, legalizował urządzenia poza miejscem prowadzania działalności gospodarczej, pobierając opłaty najczęściej w wysokości 250-300zł za badanie. Działalność taka jest nielegalna, ponieważ legalizacja musi odbywać się na odcinku pomiarowym spełniającym wysokie normy dokładności pomiaru. Jest to tzw. baza drogowa, która musi posiadać odpowiednią ekspertyzę wydaną przez Główny Urząd Miar w Warszawie.

– Postępowanie przygotowawcze było bardzo pracochłonne w jego toku zgromadzono 14 tomów akt, przesłuchano około 400 świadków, a także zabezpieczono obszerną dokumentację. Skrupulatna analiza tych dowodów w połączeniu z oględzinami pozwoliły na ustalenie, że pojazdy objęte zarzutami, co do których diagnosta sporządzał dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie badań technicznych w ogóle nie pojawiły się na stanowisku diagnostycznym, nie wykonywano przy nich żadnych czynności diagnostycznych, lub wykonywano czynności w zakresie niepozwalającym uznać ich za badanie techniczne – relacjonuje Zespół Prasowy KWP zs. w Radomiu.

Podejrzany podczas przesłuchania przyznał się do zarzucanych mu czynów, złożył obszerne wyjaśnienia. Mężczyźnie za popełnienie czynu z art. 271 par. 3 grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.

Za Wikipedią: “Tachograf (gr. tachos – prędkość + grapho – pisać) – urządzenie rejestrujące funkcjonowanie pojazdu, w tym wskazania prędkościomierza. Tachograf rejestruje w funkcji czasu: przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość oraz aktywność kierowcy, czyli okresy jego jazdy, innej pracy, dyżuru (oczekiwania) i odpoczynku. Niektóre tachografy posiadają możliwość rejestracji innych parametrów np. obrotów silnika. Ze względu na bezpieczeństwo na drogach, wiele państw wprowadziło ograniczenia czasu pracy kierowców pewnych kategorii pojazdów, takich jak np. autobusy (pojazdy o dmc powyżej 10 t, technicznie przystosowane do przewozu więcej niż 9 osób), czy ciężarówki (o dmc powyżej 12 t). Przy egzekwowaniu tego typu restrykcji pomocny jest tachograf, którego zapisy służą do określenia czasu pracy kierowcy”.

Red
Fot. pixabay.com/Zdjęcie ilustracyjne